مقررات در چند دانشگاه جهان
حکم آزاد
حقوق و دادگستری و عدالت

 

 
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان - بخش اولنیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان كه قاطبه آنها جزو دانشگاه‌های كشورهای سكولار هستند نشان می‌دهد ضوابط این كشورها بعضاً سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط در دانشگاه‌های اسلامی است.

 

دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر " لحاظ می‌شود

 

دانشكده آلن آمریكا: جویدن آدامس و پوشیدن "تی‌شرت " مجاز نیست

 

دانشگاه لانگ‌وود آمریكا: هرگونه لباس بدن‌نما، "لی " و كفش‌های "صندل " ممنوع است

 

مؤسسه فناوری جورجیا آمریكا:پوشیدن "تی‌شرت " و لباس‌های وسوسه‌انگیز ممنوع است

 

دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریكا: آرایش نامناسب مو غیرقابل قبول است

 

دانشگاه آلاباما آمریكا: لباس‌های جین و تی‌شرت مناسب نیستند

دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر " لحاظ می‌شود

 

دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریكا (Florida State University) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

ضوابط پوشش از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر در محوطه دانشكده "دانشگاه ایالت فلوریدا " اجرا می‌شود.
آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی كلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود.
ممكن است به دلایلی امنیتی و حفظ سلامت، پوشش خاصی در برنامه‌های معین و ویژه ورزشی، كلاس‌های تربیت بدنی، اقتصاد خانگی، آموزش تكنولوژی، علوم پایه و آموزش حرفه‌ای نیاز باشد.

* ضوابط پوشش
- تمام شلوارها و دامن‌هایی كه پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد كوتاه باشند. شلوارها، شلوارك‌ها و دامن‌هایی كه حلقه كمربند دارند باید همراه با كمربند استفاده شوند. شلوارهای كشی به استثنای یونیفرم PE دانشكده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.
- شلوارها و شلوارك‌های خاكی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یكدست و یكسان برخوردار باشند. اندازه شلوارك‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید كوتاهتر از سر زانو باشند.
- جین‌های آبی رنگ باید یك رنگ، یكدست، یكسان و بدون سوراخ و شكافتگی باشند.
- پیراهن زنانه (polo) تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یكدست مجاز می‌باشد.
- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یكرنگی كه بیش از 3 اینچ بلندتر از خط كمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمكن‌ها نیز می‌شود.
- كفش‌های شكیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و كفش‌های راحتی، كفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 3 اینچ)، یا كفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

* روزهای معنوی و روحانی
در روزهای معین شده به عنوان "مناسبت‌های مذهبی " دانشجویان می‌توانند تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی كه حاوی عبارات و لغات شرم‌آور و زننده نباشند؛ به تن كنند.
برخی اوقات ممكن است گروهی پیراهن‌هایی كه آرم دانشگاه ایالت فلوریدا را دارند بفروشند. این پیراهن‌ها با رعایت ضوابط پوشش قابل قبول هستند.

* موارد ذیل قابل قبول نمی‌باشند:
- هر نوع پوششی كه در بردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی كه شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الكلی و یا خشونت كند.
- هر نوع پیراهن كلاه‌‌دار، كت و ژاكت یا بادگیر
- هرگونه پوشش سر
- هرگونه لباس و پوششی با پارگی، لكه، سوراخ و وصله
- پیراهن‌های زیانه و مردانه پشت باز
- بلوز یا پیراهن‌های یقه باز
- هرگونه پوشش بدن نما
- شلوارهای افتاده و آویزان
- دامن‌های كوتاه یا زیر شلواری
- شلوارها و دامن‌های بدون كمربند (كمربند پاره)
- بازوبند، مچ‌بند، كمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر
- هرنوع كفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا كفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ)
عینك آفتابی (روی چشم یا بالای سر)

* نتایج تخلفات ضوابط پوشش:
مرتبه اول: شامل تذكر شفاهی به دانشجو می‌باشد. در این شرایط از طرف جامه‌دان دانشگاه "ولی یا پشتیبان " انتخاب می‌شود و طی نامه‌ای مورد تخلف به دانشجو اخطار داده می‌شود.
مرتبه دوم: مكالمه (مشاوره) تلفنی بین استاد و ولی دانشجو یا پشتیبان وی را مشتمل می‌شود. یك سند كتبی و جوابیه از سوی ولی یا پشتیبان دانشجو ارائه می‌شود و پوشش مناسبی از سوی جامه‌دان دانشگاه یا ولی یا پشتیبان وی برای دانشجو معین خواهد شد.
سومین مرتبه: جلسه‌ای با حضور مدیر و ولی یا پشتیبان دانشجو برگزار می‌شود كه به یك تعهد كتبی و امضاء ولی یا پشتیبان منجر می‌شود، دانشجو نزول درجه و امتیاز شهروندی دریافت خواهد كرد و یا روش تادبی دیگری از سوی دانشكده تعیین می‌شود.

مرتبه‌های 12-6: همه جزئیات ضابطه پوشش روی معرفی‌نامه ثبت خواهد شد و دانشجو نزد مسئول سطوح رتبه فرستاده شده و از وی خواسته می‌شود كه فورا تخلف پوششی خود را اصلاح كند. اگر دانشجو نتواند خود را اصلاح كند یا ولی یا سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا لباس مناسبی برای او بیاورند تا آن زمان دانشجو بیرون از كلاس خواهد ماند و برای هر غیبت، نمره صفر دریافت خواهد كرد تا زمانی كه بتوان تخلف پوششی را اصلاح كند.

 


دانشكده آلن آمریكا: جویدن آدامس و پوشیدن "تی‌شرت " مجاز نیست

 

دانشكده آلن آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه آلن آمریكا (Allen College) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

* ضوابط پوشش حرفه‌ای
از دانشجویان انتظار می‌رود به ضوابط عمومی پوشش كه توسط كالج آلن پایه‌گذاری شده پایبند باشند. تمام دانشجویان باید لباسی كه مناسب، حرفه‌ای و متناسب با ضوابط «دانشكده آلن» و نمایندگی‌های مربوط به آن می‌باشد را بپوشند.
اگر زمانی ضوابط و قوانین موسسات وابسته با ضوابط و قوانین دانشكده در تضاد باشند، دانشجویان موظفند با قوانین دانشكده آلن هماهنگ باشند.

* لباس متحدالشكل
- ضوابط لباس دانشجویی برای خانم‌ها و آقایان یكسان است. این لباس‌ها، شامل شلوارهای سفید و تاپ‌هایی به رنگ بنفش می‌باشند. - پوشیدن شلوارك با پیراهن سفید آستین بلند مجاز است.
-علامت دانشكده آلن باید بالای آستین دست چپ گلدوزی شود.
- برنامه دانشكده باید روی یك تكه پارچه بر روی آستین چپ كت سفید بطوری كه در تمام لحظات قابل رویت باشد، دوخته شود.
- كت سفید رنگ آزمایشگاه با نشان دانشكده جهت گرم شدن روی یونیفرم و تنها در محوطه كلینیك و كلاس پوشیده می‌شود. این كت را نمی‌توان به عنوان كت عادی در خیابان پوشید.
- كت معمولی را باید بیرون از بیمارستان پوشید مگر این كه با اجازه مخصوص از رئیس بیمارستان باشد.
- لباس متحدالشكل باید در تمام مدت از ظاهر خوبی برخوردار باشد.
- اندازه پوشش باید به گونه‌ای باشد كه موقع حركت، فرد راحت باشد (بدون وجود كشیدگی و چین و چروك).
- بلندی و سبك لباس باید متناسب با اندازه شلوار و فیزیك هر شخص باشد. هیچ یك از انواع لباس‌های جین، شلوار سفید، سوئیت شرت، شلوارك، دامن‌های چاك‌دار و تی‌شرت مجاز شمرده نمی‌شوند.
- همچنین آرایه‌ها و زینت‌های رنگی و زیورآلات روی یونیفرم سفید نباید به عنوان جزئی از یونیفرم دانشجو قابل رویت باشد.
- كفش و كتانی باید 90% سفید، واكس زده و تمیز باشد كفش‌های كرباسی مناسب نمی‌باشند. امنیت، راحتی، كنترل صدا و ظاهر، موارد اصلی و قابل ملاحظه در نوع انتخاب كفش می‌باشد.
- كارت دانشجویی در تمام اوقات هنگام تردد در محوطه‌ بیمارستان، كلنیك و ... باید بر روی لباس دانشجو بطور مشخص قابل رویت باشد به محض گم شدن و تغییر نام باید تعویض گردد.

* زیورآلات
زیورآلات قابل قبول شامل موارد ذیل است:
- ساعت با عقربه ثانیه‌شمار.
- حلقه‌هایی كه در سوراخ‌های ایجاد شده در ابرو و زبان، یا مناطق قابل مشاهده دیگر نصب شده، مجاز نمی‌باشد. در هر گوش حداكثر دو گوشواره مجاز می‌باشد. جهت حفظ ایمنی اجازه استفاده گوش‌های آویز وجود ندارد.
- بیش از دو حلقه در هر دست مجاز نمی‌باشد. در محیط‌هایی كه سیاست و خط‌مشی دانشكده استفاده از انگشتر را ممنوع می‌داند، انگشترها باید برداشته شود. از آنجا كه انگشترها پناهگاه مناسبی برای باكتری‌هایی كه به غذا، ذخایر استریل، زخم‌های بیماران و غیره سرایت می‌كنند، می‌باشد؛ شستن مكرر دست‌ها تاكید می‌شود.
- یك گردنبند زنجیری كه در دسترس و بیرون از لباس نباشد، مجاز است.
- دستبندها و گردنبدهای طبی هشدار دهنده را می‌توان استفاده كرد.
- خالكوبی‌های قابل رویت مجاز نیست.

* مدل مو
- مدل مو باید ساده باشد. اگر اندازه موها زیر شانه است، باید جمع شود و به طور مطمئن و ایمن كنترل شود تا با مراقبت و نگهداری بیمار در تضاد و تزاحم نباشد؛ یا ایجاد مخاطره نكند. سنجاق سرها باید از نظر طرح، ساده و همرنگ مو باشند.
- ریش و سبیل‌ها و خط ریش‌ها، باید تمیز، مرتب و آراسته باشند و درحال انجام امور ویژه و مكان‌هایی كه نیاز به رعایت ایمنی بیشتری وجود دارد پوشیده شوند.

* آرایش
- آرایش باید در حد اعتدال باشد. استفاده از عطرهای قوی و آرایش تند هنگام مراقبت و درمان بیماران مجاز نمی‌باشد. زیرا بیماران نسبت به بوها بسیار حساس هستند.
- ناخن انگشتان باید كوتاه و تمیز نگه داشته شوند. دانشجویان باید از لاك زدن خودداری كنند، زیرا تراشه‌های لاك ناخن مأمن رشد باكتری‌ها می‌باشند (به ویژه هنگامی كه در حال كار با وسایل استریل، پارچه زیر و رخت‌شویی یا پخت غذا هستند.) استفاده از ناخن‌های مصنوعی در هیچ مكانی مجاز نیست.

* جویدن آدامس
- جویدن آدامس برای دانشجویان هنگامی كه لباس فرم بر تن دارند یا در تماس با بیماران و عموم مردم هستند، ممنوع می‌باشد.
از دانشجویان انتظار می‌رود به ضوابط عمومی پوشش كه توسط كالج‌ آلن پایه‌گذاری شده پایبند باشند تمام دانشجویان باید لباسی كه مناسب،‌حرفه‌ای و متناسب با ضوابط، «دانشكده آلن» ‌و نمایندگی‌های مربوط به آن می‌باشد را بپوشند. 

 

دانشگاه لانگ‌وود آمریكا: هرگونه لباس بدن‌نما، "لی " و كفش‌های "صندل " ممنوع است

 

دانشكده لانگ‌وود آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه لانگ‌وود آمریكا (Longwood University) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:
هدف و خط مشی دانشگاه لانگ وود، وضع دستورالعمل برای پوشش مناسب در محیط كار است تا علاوه بر ایجاد یك تصویر مثبت، حداكثر انعطاف‌پذیری برای حفظ اخلاقیات و احترام به مذهب افراد و نیز پوشش‌های خاص گروه‌های نژادی، جنسی و قومی فراهم شود و در حد امكان و مقتضی به انجام ایمن و صحیح كارها توجه شود.
اگر چه این خط‌مشی، تلاشی برای برقراری و وضع مؤلفه‌های گسترده برای كاركنان غیر‌آموزشی است ولی اغلب بخش‌ها برای خود حداقل چند ویژگی‌ و نیاز منحصر به فرد از نظر انتظارات مراجعان و ایمنی دارند. با توجه به این نكات، مقررات پوششی كاركنان در سطح بخش، اعمال خواهد شد. هر یك از بخش‌ها مختار خواهند بود معیارهای بیشتری را بر مبنای عقل برای نیازهای شغلی معقول خود وضع نمایند ولی هیچ یك مجاز نیستند معیارهای پائین‌تری از معیارهایی كه ذكر خواهد شد، تعیین كنند.

الف) خط مشی‌ها و معیارهای پوشش در طول سال تحصیلی
این معیارها برای سال‌ تحصیلی است یعنی برای زمانی كه كلاس‌ها برگزار می‌شود.
- دانشكده:
دستورالعمل‌های دانشگاه توسط رئیس دانشكده وضع می‌شود. این خط مشی برای كاركنان آموزشی دانشكده لازم‌الاجرا نیست.
كاركنان حرفه‌ای، كاركنان آكادمیك و پشتیبانی اداری:
این گروه از كارمندان در برگیرنده اكثریت كاركنان دفتری از قبیل كاركنان غیرآموزشی و كارمندان متصدی مشاغلی كه آموزش‌های فنی پیشرفته برای تصدی آنها ضروری است، می‌باشد، كارمندان پشتیبانی اداری، دبیران و كارمندان پشتیبانی برنامه نیز جز این گروه هستند.
برای تحقق اهداف این خط مشی تعریف لباس كار شامل شلوار یا دامن همراه با پیراهن یا بلوز می‌باشد (البته برای برخی سمت‌ها بنا به تشخیص مدیران ارشد ممكن است استفاده از كراوات و یك كت اسپورت یا كت و شلوار الزامی باشد.) به عنوان یك قاعده كلی هرچه سمت فرد بالاتر باشد و با هرچه تماس وی با افراد بیرون از دانشگاه بیشتر باشد معیارهای پوششی بالاتری مورد نیاز خواهد بود.

- كاركنان بخش‌های تجهیزات غیرتخصصی:
این گروه از كاركنان در برگیرنده بخش بازرگانی، تجهیزات گرمایشی، سرایداران، نگهبانان و كاركنان تسهیلات تابستانه می‌باشند. لباس یك شكل (یونیفرم) و كفش‌های ایمنی ممكن است توسط این بخش‌ها مورد نیاز باشند. در صورت عدم ضرورت رعایت مقررات پوشش، افراد بایستی تمیز و آراسته باشند. به عنوان یك قاعده كلی پوشیدن لباس‌های لی، عرق‌گیر، شلوارهای آویزان و خمره‌ای و پوشیدن صندل قابل قبول نمی‌باشند.

- دانشجویان كارآموز:
این دانشجویان غالبا برای حمایت از كاركنان عادی قسمت‌ها كار می‌كنند و در مقابل از یارانه‌های اقتصادی ایالتی یا فدرال، استفاده می‌كنند. لباس این دانشجویان غیر رسمی است ولی نباید ناهنجار باشد. این نكته باید مدنظر قرار گیرد كه دانشجویان از امكانات محدودی برخوردارند و اغلب در بین ساعات كلاسی خود، كار می‌كنند.
بنابراین اگر لباس یا تجهیزات غیر ایمنی خاصی مورد نیاز باشد این وسایل و تجهیزات از طریق اداره تامین خواهد شد. دانشجویان از پوشیدن تی‌شرت‌هایی كه واژه‌ها یا آثار احتمالاً‌ توهین‌آمیز نسبت به دیگران روی آن نقش بسته، لباس‌های بدن‌نمایی كه قسمت‌هایی از بدن را نمایان می‌سازد، باید اجتناب ورزند.

ب) معیار پوشش تابستان
منظور، دوره تعطیلات پیش از آغاز كلاس‌های پائیزه و دوره‌های تعطیلی موقت یا روزهای جمعه به غیر از جمعه آخر ماه است.
- كاركنان تخصصی، كاركنان دانشگاهی و كاركنان پشتیبانی، اداری:
لباس این افراد "لباس كار رسمی " خواهد بود. فرق اساسی بین لباس كار رسمی و لباس غیر رسمی و راحتی در میزان غیر رسمی بودن آنهاست. مثلا برای مردان در صورت نبودن كراوات جایگزینی پیراهن یقه اسكی با پیراهن، جایگزین پلوور یا ژاكت كشباف به جای كت اسپورت و برای زنان، دامن، شلوار و كفش راحتی، از موارد لباس‌های غیر رسمی است. نوع لباس كار غیر رسمی، لباس اعضای هیئت مدیره با لباس كاركنان دولتی در برخی از بخش‌ها به سبب ماهیت تماس‌ها و پیامد این تماس‌ها با عامه مردم ممكن است تفاوت نماید.

استثنائات: در زمان ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده با سایر تعهدات كاری كه مستلزم تماس و ملاقات با افراد عادی و عامه مردم است، نمایندگان خارج سازمانی دانشگاه باید لباس هیئت مدیره یا لباس مقامات دولتی را بر تن كنند. انتخاب شایسته و مناسب در گزینش لباس، مورد انتظار است. این به معنی پوشیدن لباس رسمی كار برای آن روز است.

ج) روز جمعه آخر ماه یا روزهای لباس غیررسمی:
این معیار برای ارتقای روحیه دانشگاهی در میان كاركنان به تدریج عمومیت پیدا كرده است. این مناسبت منحصرا در مورد كاركنان تخصصی و دانشگاهی و پشتیبانی اداری مصداق پیدا می‌كند.
-روزهای تعیین شده:
آخرین روز جمعه كاری در هر ماه از ماه ژانویه تا دسامبر می‌تواند روز لباس غیر رسمی در نظر گرفته شود. پوشش در این روزها، لباس‌های غیر رسمی راحت بوده و ممكن است لباس‌های لی (جین) و شلوارك در اندازه معقول (به غیر از شلوارك‌های پا كوتاه) و كفش‌های تنیس را در بر گیرد.

استثنائات: هر زمان كه ملاقات برنامه‌ریزی شده‌ای برای سایر تعهدات شغلی، مستلزم تماس با عامه مردم یا نمایندگان تجاری بیرون دانشگاه، اعضای هیئت مدیره یا كاركنان دولت، خارج از دانشگاه باشد؛ از كاركنان انتظار می‌رود تصمیم و قضاوت درستی در انتخاب پوشش داشته باشند. این امر، به معنی پوشیدن لباس كار رسمی برای آن روز خاص است.
همچنین در بخش‌هایی كه در آنجا تجهیزات ایمنی،‌یونیفرم یا ملاحضات پوششی دیگری برای حفظ سلامت شغلی و سایر دلایل شغلی، الزامی اعلام می‌شود؛ كاركنان باید از آن معیارهای ایمنی كه توسط رئیس بخش اعلام شده، تبعیت كنند.

- سایر روزهای تعیین شده برای لباس غیر رسمی:
رئیس دانشگاه ممكن است برخی اوقات روزهای خاصی را به عنوان روز لباس غیر رسمی اعلام كند تا بدین ترتیب به تقویت روحیه كاركنان و علاقه آنان كمك نماید.

د) مسائل خاص
- پوشش خاص مذاهب، جنسیت یا گروه‌های نژادی و قومی:
هیچ یك از مندرجات این خط‌مشی‌ به منظور محدود كردن حقوق صریح در قانون رفع تبعیض نژادی یا ممانعت از تنوع و تكثر در دانشگاه نیست. انعطاف‌پذیری قابل توجهی در آزادی و انتخاب پوشش در زمینه پوشش‌های مذهبی و قومی نشان داده شده است. در صورتی كه اختلاف عقیده‌ای در این مورد بروز كند؛ توسط طرفین دعوا به "دادستان كل مشترك منافع ویرجینیا " مراجعه خواهد شد و رای وی مورد قبول آنان خواهد بود.

- مدل مو، ریش و زیوارآلات:
هیچ یك از مندرجات دستورالعمل برای تعیین و محدودیت سلائق شخصی افراد در زمینه گذاشتن ریش، مدل مو و استفاده از زیورآلات در نظر گرفته نشده است. بلكه حفظ ایمنی در حین انجام كار با ماشین‌آلات دارای بخش‌های متحرك، یا تصدی شغل‌هایی كه دارای ملاحظات خاصی در زمینه بهداشت عمومی است، نظیر پخت و پز و سرو كردن غذا و پذیرائی، نمی‌تواند همراه با تغییرات سلیقه‌ای افراد متغیر باشد.

 

با توجه به این نكات، مقررات پوشش كاركنان در سطح بخش، اعمال خواهد شد. هر یك از بخش‌ها مختار خواهند بود معیارهای بیشتری را بر مبنای عقل برای نیازهای شغلی خود وضع نمایند ولی هیچ یك مجاز نیستند معیارهای پائین‌تری از معیارهایی كه ذكر خواهد شد، تعیین نمایند.


مؤسسه فناوری جورجیا آمریكا:پوشیدن "تی‌شرت " و لباس‌های وسوسه‌انگیز ممنوع است

 

مؤسسه فناوری جورجیا آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


مؤسسه فناوری جورجیا آمریكا (Georgia Institute of Technology) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

* مقررات پوشش
در این جا، نكات و مطالبی برای روشن ساختن برخی از موارد مبهم دستورالعمل‌های پوشش آورده شده است. از آنجا كه این سیاست و خط مشی‌ها در مورد كلیه كاركنان و فارغ‌التحصیلان موسسه فناوری جورجیا موضوعیت دارد، تمامی فارغ‌التحصیلانی هم كه به عنوان دانشجویان پژوهشگر در آن خدمت می‌كنند، باید از این مقررات تبعیت كنند.

* سیاست و خط مشی
- خط مشی موسسه فناوری جورجیا آن است كه شیوه پوشش و آرایش ظاهری كاركنان مناسب با محیط كار باشد.
- مقررات پوشش عادی در طی فصل تابستان،‌ اندكی سهل‌‌تر خواهد شد؛ تا بدین ترتیب امكان ارائه پوشش راحت‌تر و با قابلیت اجرای بهتر فراهم شود.
- در سراسر سال، روزهای جمعه، به عنوان روز لباس كار غیررسمی تعیین شده است؛ برخلاف روزهای دیگر هفته كه در آن پوشیدن لباس رسمی الزامی است. منظور آن است كه در این روزها هر كارمند بتواند پوششی غیر رسمی‌تر برای خود برگزیند. علت محدودیت این انتخاب، جلوگیری از تاثیرگذاری منفی در تصویر موسسه است.
- لباس تا هنگامی كه انتخاب آن با حسن سلیقه همراه باشد، می‌تواند غیر رسمی و راحت‌تر باشد.
- پوشش رنگارنگ فقط زمانی مجاز تلقی می‌شود كه رنگ آن بیشتر از 23/1 درصد سطح لباس را نپوشاند.

* موارد عمومی
- حفظ ظاهر مناسب و قابل پذیرش از وظایف همیشگی هر كارمند است.

- عقل سلیم، اساسی‌ترین دستورالعمل پوششی برای هر كارمند است و كارمندان نباید از شلوارك، تی‌شرت، دگمه‌های نامتعارف، كلاه بیس‌بال، لباس‌های ورزشی و لباس‌های وسوسه‌انگیز و غیر رسمی استفاده كنند.

 




دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریكا: آرایش نامناسب مو غیرقابل قبول است

 

دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریكا (Southwest Missouri State University) دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:
مقررات پوشش (راهنمای دانشجویان و كارمندان)
حقوق و مسئولیت‌های دانشجویان
وضع ظاهری:
دانشجویان باید همواره از وضعیت بهداشتی مناسب و ظاهری آراسته برخوردار باشند. مقررات پوشش، استفاده از شلوارك‌های كوتاه، پیراهن‌های ركابی، لباس‌های جین (لی) پاره و چاك‌دار، تردد با دمپایی و یا پای برهنه بودن را مجاز نمی‌داند و استفاده از زیورآراتی كه نیازمند سوراخ كردن اعضای بدن باشد را مجاز نمی‌داند. این عمل فقط منحصر به نرمه گوش است. همچنین روی هرگونه خالكوبی باید پوشانده شود.
لازم به ذكر است مدیر قسمت "موفقیت دانشجویی " این اختیار را دارد كه شیوه‌های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیرقابل قبول اعلام نماید.

در صورتی كه یكی از گروه‌های تخصصی دانشگاه مقررات پوشش دیگری وضع كرده باشد، دانشجویان موظفند در این باره از مسئول خود كسب اجازه كنند.




 

دانشگاه آلاباما آمریكا: لباس‌های جین و تی‌شرت مناسب نیستند

 

دانشگاه آلاباما آمریكا ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.


دانشگاه آلاباما آمریكا دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

* نوع پوشش:
- از هر دانشجویی انتظار می‌رود كه بر حسب رشته تحصیلی خود لباس مناسب و حرفه‌ای بپوشد.
- هر رشته و گروه مطالعاتی، پوشش حرفه‌ای مربوط به خود را می‌طلبد، لباس‌های جین، تی‌شرت و كفش ورزشی، پوشش مناسبی نیستند.
- پوشش مناسب، برای تمرینات ورزشی در آموزش سلامت شلوارك‌ها و تی شرت‌های مرتب، لباس مناسب دویدن، گرمكن و كفش‌های ورزشی است.

* واحدهای ورزشی
- پوشش مناسب برای واحدهای ورزشی شلوارك‌های مشكی، شلوار دو یا شلوار گرمكن مشكی، تی‌شرت سفید و كفش‌های ورزشی است.
- لباس‌ مناسب برای اردوهای مطالعاتی یا بازدیده‌ها لباس‌های غیر رسمی كاری است. جین، تی‌شرت و كفش‌های كتانی لباس‌های مناسبی نیستند.
- لباس مناسب برای فعالیت‌های ورزشی، شلوارك یا شلوار مشكی، لباس مخصوص دویدن یا گرمكن مشكی، تی‌شرت سفید و كشف كتانی است.

- دانشجویانی كه در ارزیابی‌ها و تمرین‌های بدنی شركت خواهند نمود، باید لباس تمرین مناسب برای هر فعالیتی را بپوشند. جین، بوت، یا كلاه نباید پوشیده شود.


منبع خبرگزاری فارس



 

 


فهرست واژگان حقوقی



نظرات شما عزیزان:
نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 1590
بازدید کل : 176857
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1


solid rgb(0, 0, 0); text-align: center; color: rgb(255, 255, 255);">ح
خدذ
رزژ
سشص
ضطظ
عغف
قکگ
لمن
وهی
="حقوقدانان جوان ایران">
استخاره آنلاین با قرآن کریم